Moje nejlepší obchody nebyly z reklamy

Marketing a následně reklama jsou spojité nádoby. Mám rád marketing, protože funguje a obdivuji každého „markeťáka“, který je schopen chrlit nové a nové nápady, jak na to. Přesto se snažím hledat mimo reklamní kanály. Důvod? Je to pro mě levnější – ziskovější. Vidíš to podobně?

Nejsem odborník na marketing, ale i tak si myslím, že je důležité popsat můj pohled na danou oblast. Před 20 lety jsem se teprve krátce pohyboval v obchodní branži a marketing mi připadal jako obor, který chci dělat. Moje představa byla zcela mylná. Stačí vymýšlet různé nápady, slogany, obrázky a hotovo. Žádná práce, vlastně jedna velká zábava. Jako v každé oblasti, čím jsem nahlédl hlouběji, tím více jsem chápal, jak je to náročná práce. Ne nadarmo se říká, že neznalost je sladká. 

Neznalost je sladká

Můj pohled na marketing a reklamu je jednoduchý.

Marketing je proces – tohle slovo moc nemám rád, tak znova.

Marketing je cesta k cíli. Je jedno jestli to vezmeme jako v autoškole, kde je cílem dostat řidičák nebo u vaření, kde je cílem něco dobrého na talíři. V každém případě je to cesta z mnoha kroků a překážek. A reklamu vnímám jako jeden z kroků, který nás posune blíže k té dobrotě nebo řidičáku. Tolik můj pohled. 

Marketingová strategie
Marketing

Dej zákazníkům co chtějí 

Často se setkávám s tím, že by marketing měl cílit na to, co zákazníci chtějí. Možná to platilo desítky let zpět, ale dnes je doba úplně jiná. Když Apple v čele se Stevem Jobsem přišel na trh s prvním iPhonem, rozhodně to nebyla reakce na to, co zákazníci chtějí. Nemohli chtít něco, o čem ani neměli zdání že existuje. Mám rád citát Henryho Forda, který prý řekl,

Kdybych poslouchal své zákazníky, dal bych jim jen rychlejšího koně

Bohové musí být šílení

Pojď se se mnou na marketing podívat z druhé strany. Pokud tedy nevím co chci a nevím, že to existuje, tak mi to nejspíš nechybí. A když mi něco nechybí, tak můj život je bez toho stejně fajn. Ale jen do chvíle, než se objeví něco, co vlastně chci, často protože to má moje okolí a když k tomu je super marketing a dobře cílená reklama, jsem v pasti. Z mé pohody jsem na opačné straně. Nejsem v pohodě, protože mi chybí to, o čem jsem před chvílí ani neměl zdání, že existuje. iPhone, značkové oblečení, Lego, elektromobil, plochá televize, super drink, dovolená, zážitek nebo třeba pokémon. S úsměvem na rtu vzpomínám na film Bohové musí být šílení, kde láhev od Coca – Coly změnila životy křováků. Pokud jsi ho neviděl, koukni na hodnocení ČSFD. Dokud ji neměli, nikomu nechyběla. Poté ji potřeboval každý. Takový marketing náhody. 

Reklama a cíle marketingu

Cílem marketingu a reklamy je zvýšit prodej, povědomí o značce nebo získat lepší podíl na trhu. V dnešní době je přetlak zboží a služeb, firmy se přetahují o daný počet zákazníků. Také Apple propaguje každý nový model iPhone, přestože není od začátku v dostatečném množství. Důvod proč to dělá je jednoduchý. Díky poptávce si může dovolit vyšší cenu. 

Napadla tě jednoduchá otázka, proč bych měl nakupovat to co je díky marketingu v reklamě? Měl i neměl. Reklama ti často ukáže co je nového na trhu a někdy dokonce výhodněji než produkt bez reklamy. Správná reklama, ale funguje dlouhodobě pouze na kvalitní produkt. Stačí si vybavit šmejdy prodávající předražené nesmysly, kteří mají výborně zpracovaný marketing, ale pouze na jedno použití. Opakovaný reklamní leták ve schránce po předchozích zkušenostech, ztrácí na atraktivitě. 

Pokud jsi dočetl nebo dočetla až sem, tak hurá, Trochu jsem se nechal myšlenkami o marketingu unést 🙂 Za chvíli se vrhnu na moje nejlepší obchody, které nebyly z reklamy a některé horší obchody, jež z reklamy byly. 

Je důležitá reklama pro blog? 

Reklamou mám na mysli marketing celkově, jinými slovy cokoli, kde se o přízeň zákazníka peru s jinými podobnými produkty. Koukni na můj blog. Jsem jeden z mnoha mnoha blogů, které jsou na webu. A tak se peru s ostatními a snažím se být lepší. Nebo aspoň ne o moc horší. Stejně tak si mohu platit reklamu na každý článek, na můj blog apod., ale pokud nebudou moje články vtipné, čtivé nebo něčím atraktivní, skončím v propadlišti dějin. A věř mi, že se s každým dalším snažím o posun vpřed a na každém, který jsem už publikoval vidím zpětně moře chyb a změn, které bych nejraději udělal. 

Existuje ovšem i druhá strana mince. Pokud je něčeho málo, tak se snaží získat produkt zákazníci mezi sebou. Aź budu mít doma obraz Mona Lisy a dám ho do aukce, budu se jen slastně usmívat, jak se nabídky zájemců zvyšují. 

Obraz Mona Lisa legrační
Mona Lisa

Zde je pár příkladů na obchody, které mi přinesly radost. Vyhrál marketing a reklama nad mým rozumem.

Myslel jsem si, že nikdy nepochopím, jak mohou lidé stát fronty na nový iPhone třeba několik dnů před zahájením prodeje. Když jsem stál před půlnocí v nákupním centru a čekal na otevření půlnočního prodeje, měl jsem sám sebe za blázna. Žádný výběr barvy nebo kapacity telefonu. Zkrátka můžeš si koupit barvu a kapacitu, která je zrovna k dispozici, pokud nechceš, za tebou je další netrpělivec.

Lístky na koncert. S odstupem času pro mě úsměvná historka. Kupoval jsem lístky přes internet, kde stále vyskakovala okna, poslední vstupenky v této sekci, právě zakoupilo 6 zákazníků apod. Z obavy, aby na mě vyšly vstupenky v lepší sekci, koupil jsem lístky a poté zjistil, že se nemám jak dopravit na opačný konec Německa v daném termínu. Lístky jsem opět prodal a následně s chladnější hlavou koupil na koncert blíže. 

Limitovaná edice Pulp Fiction na DVD. Samozřejmě, že jsem film předtím viděl nejednou a stačilo počkat pár měsíců, abych stejné DVD koupil za polovinu, ale kdo by čekal … A takových situací jsem zažil mnoho. 

Využívej reklamu ve svůj prospěch 

Pokud jsem v úvodu napsal, že moje nejlepší obchody nebyly z reklamy, je to pravda. Naštěstí jsem se postupem času naučil jednu věc. Využívat reklamu ve svůj prospěch. Pokud je něco výhodně a v akci, nakoupím toho právě tolik, kolik potřebuji. Je sice fajn, když je mléko nebo rohlíky v akci, ale 50 litrů za týden nezvládneme vypít a pokud ano, tak jen za cenu byl to výhodný kup. Snažím se nakupovat věci ne pod tlakem v době kdy je potřebuji, ale tehdy, kdy je pro mě výhodná cena. Zde uvádím pro názornost 4 moje nejlepší obchody, z hlediska financí. 

1, koupě bytu na inzerát

předchozí majitelé koupili byt za extra výhodných podmínek. Udělali částečnou rekonstrukci a chtěli byt opět rychle se ziskem prodat. Protože chtěli rychle prodat a my jsme byli vážní zájemci, sleva kolem 5% pod tržní cenu byla zajímavá. 5 % při ceně bytu byla již tenkrát částka několika tisíc korun. 

2, koupě motorky z půjčovny

 když na mě začala přicházet 40. léta, chtěl jsem si opět zajezdit na motorce. Půjčil jsem si ji z půjčovny, kde byla teprve krátce a následně jsem nabídl její odkup. Majitel mi řekl cenu, za kterou je ochoten ji prodat. Souhlasil jsem, ale záhy si to rozmyslel se slovy, že by neměl tuto kubaturu v půjčovně atd. Bylo mi jasné, že jeho původní cena byla pod cenou tržní. Nabídl jsem mu 15% navíc, pokud prodej proběhne ten den. O 4 roky později jsem ji prodal o 4 tisíce levněji než za kolik jsem ji koupil. Na inzerát bych zaplatil ne o 15%, ale minimálně o 25% více. 

Motocykl BMW
Motorka

3, koupě garáže

moji první garáž jsem koupil přes internet – jinými slovy přes reklamu. Stejně jako u bytu, se mi podařilo snížit cenu, tentokrát  o 10%. O pár měsíců později jsem koupil garáž v blízkosti první, nebyla na inzerát a cena o 30% níže než první.

4, pozemek

dlouho jsem sledoval na internetu jeden konkrétní pozemek, jehož cena byla sice tržní, ale pro mě vysoká. Snažil jsem se o snížení ceny, ale bez výsledku. Spořil jsem, investoval a čekal na příležitost, která nebude spojena s reklamou – inzercí nebo jinou propagací. Měl jsem připravené finance pro případ, že bude na trhu investice, která bude výhodná. Ozval jsem se na pozemek inzerovaný v blízkosti, ale cena pro mě nebyla atraktivní, i když mi majitelé nabídli cenu cca 10% pod tržní cenou. Nedohodli jsme se a oni pozemek prodali za 100% tržní ceny. Následně se dostal do hry opět pozemek, o kterém jsem se zmínil na začátku. Inzerát zmizel z internetu, prodával se rok za cenu, kterou nikdo neakceptoval. Po roce se mi podařilo koupit uvedený pozemek s cenou o 35% nižší. 

Moje nejlepší obchody se neodehrály náhodou.

Nestačilo pouze čekat. Udělal jsem pro to hodně kroků, které vedly k cíli. Reklamu se snažím využívat ve svůj prospěch. Díky reklamě znám tržní ceny, lokality a produkty o které je zájem. A následně se snažím najít podobnou alternativu za cenu výrazně nižší. Kašlu na rohlíky se slevou 50 haléřů.

Za jeden byt, pozemek nebo motorku s cenou o 20% nižší mám rohlíky do konce života 🙂

Zaujal vás článek? Sdílejte ho s přáteli