Steve Jobs byl spoluzakladatelem a také marketingovým mozkem společnosti Apple. V internetových diskuzích se lze často dočíst vět typu „tohle by Jobs nikdy nedopustil“, „to už není Apple“ a jiné komentáře, které vysvětlují proč Apple není to co býval. Důvod je ale jiný. Když se Jobs vrátil zpět do Apple po předchozím vyhazovu, měl v hlavě mnoho nápadů a byla to jiná společnost než Microsoft nebo Dell. Jiná v tom, že dělala kvalitní produkty, které byly výjimečné a mohla si dovolit ceny, jež byly sice vysoké, ale část zákazníků chtěla produkty, které byly inovativní, měly jiný punc než mainstream a hlavně byly sexy.
Jobs velice dobře chápal spojení kvality, inovace a image produktu.
Můžete mít úžasný produkt co do kvality a inovací, ale pokud vám ho bude prodávat nudný jaderný fyzik, nebude tam potřebný faktor X. Steve Jobs dokázal spojit kvalitu, sexappeal produktů a svoje charisma při jejich prezentaci v komplex, který fungoval na výbornou. Často se mluví o tom, jak Apple na co sáhnul, to ve zlato proměnil, ale zapomíná se na mnoho slepých uliček a s tím mnoho utracených peněz za vývoj, které se nikdy nevrátily. Apple nevymyslel počítačovou myš, tablet ani chytrý telefon. Vše již dříve vymyslely jiné společnosti, ale Apple udělal tyto produkty kvalitně, uživatelsky přívětivé a dal jim punc Steva Jobse při představení. Zkrátka Jobs oplýval nejen technickými, ale hlavně marketingovými dovednostmi.
Strategii Apple využil jeho hlavní dodavatel a posléze největší konkurent – Samsung. Byl schopen dodávat komponenty ve vysoké kvalitě a zároveň za ceny nižší, než kdyby je Apple vyráběl v USA, kde své výrobky pouze designoval. Tak se Samsung naučil vyrábět kvalitní produkty, které nabízel za výrazně nižší ceny. Kvalita Samsungu byla sice nižší než u Apple, ale ceny byly výrazně nižší. To bylo lákadlo pro mnoho zákazníků, kteří hledali kvalitu, ale ceny Apple pro ně byly vysoké. Strategii Samsungu následně převzaly čínské společnosti, které ji použily proti Samsungu. Kvalita o málo nižší, cena výrazně výhodnější.
Díky iPhone se z Apple stala společnost, která nabízela produkty nejen pro úzkou skupinu zákazníků, ale stala se masovou značkou. Např. Ferrari je prémiovou značkou a má prémiové ceny, ale s tím souvisí nízké počty prodaných kusů.
Dva důvody proč Apple nedosahuje růstu jako v předchozích letech.
1, Image. Rozdíl mezi Mercedesem a Dacií je nejen v ceně, ale také v image. Pokud Mercedes bude vyrábět auta pro masy, nemůže mít prémiové ceny a automobilka s vysokými cenami nikdy nebude pro masy. Vždy je to kompromis mezi marží a obrátkovostí produktu. Dokud byl Apple pouze prémiovým produktem, nebyl problém s vysokými cenami. Ve chvíli, kdy se stal rozšířeným i pro běžné zákazníky, cena již byla vysoká a zákazníci začali volit podobnou kvalitu v jiné cenové relaci – Samsung, čínský výrobce …
2, Inovace. Apple sice nepřicházel s novinkami jako první, ale dokázal je udělat kvalitně a zacílit na zákazníka. Na jeho emoce, vyvolat pocit Tohle musím mít. A emoce jsou při nakupování špatný rádce. Emoce nejsou ekonomicky střídmé. Zákazníci jsou ochotni platit za to, že jsou první. První znamená koupit si produkt, který má něco navíc a aby to něco navíc fungovalo. A to něco navíc a celkem i funkční, začali nabízet konkurenti dříve. Apple chce svoje marže, vysoké ceny a image prémiového produktu, ale ztratil sexappeal. Zůstal „jen“ vysoce kvalitní a drahý produkt. Drahý a vysoce kvalitní může být, pokud cílí na úzkou skupinu – Ferrari, Raffaello, Maledivy a jiné.
Apple narazil na svůj skleněný strop.
Autor ja majitelem iPhonů od roku 2012. Oceňuje vyšší kvalitu proti konkurenci, ale rostoucí cena je demotivující.