Automobilový průmysl je tahounem české ekonomiky, tak bychom ho měli podporovat. Otázkou zůstává, zda je nový vůz zajímavý pro firmy a podnikatele, nebo zda i běžný řidič si má koupit nové auto. Odpověď je asi jasná již z názvu.
Je několik možností, jak se můžeme dívat na automobil.
1, zdroj příjmů
2, dopravní prostředek
3, radost
1, zdroj příjmů – pokud se firma nebo podnikatel zabývá činností, pro kterou potřebuje vlastní přepravu z místa na místo, velmi často zvolí koupi automobilu. Může se jednat o obchodníky, geometry, stavitele, opraváře a jiné profese, které nemají své pracoviště na jednom místě. Asi těžko zvládne obchodník návštěvu svých klientů, pokud bude odkázán na MHD nebo geometr zřejmě nepřinese svoje náčiní v tašce do autopůjčovny a teprve poté si vše naloží do kufru. Tak jako účetní potřebuje pro výkon své profese tužku a počítač, tak mnoho profesí má automobil jako prostředek, který mu umožní zvýšit efektivitu svého podnikání.
2, dopravní prostředek – většina z nás má doma osobní automobil. Když vynecháme pohled společenské prestiže, je to o našem pohodlí. Můžeme mít zastávku autobusu pod okny, ale jsme odkázáni na jízdní řád, přestupy nebo společnost cestujících, kterou nám osud přidělil. Víkendový nákup je snazší naložit z vozíku do kufru auta, než tahat v ruce a jsme chráněni před rozmary počasí. Cesta na dovolenou nebo do divadla je naším autem také pohodlnější proti MHD.
3, radost – koupě veterána, sportovního vozu nebo vraku, ve kterém se „vrtáme“, abychom po mnoha marných pokusech s vítězoslavným pohledem v očích hleděli, že přece jen nastartoval, zná mnoho z nás. Zkrátka škodovka není škodovka, ale mazlík, Brouček a jiná jména přidělujeme našim plechovým kamarádům.
Nové auto ano nebo ne?
Je výhodné koupit nové auto? Hned po prvním kilometru, který jsme ujeli z prodejny, má naše auto cenu nižší o 20-30%. Důvod je jednoduchý. Pokud si mám koupit auto, které není podle mých představ a již v něm někdo jezdí, tak chci slevu. V opačném případě si raději připlatím a mám vůz na míru. Při cenách 300 – 500.000 za nový vůz, jsme ztratili klidně 150.000 prvními ujetými kilometry.
Komu se vyplatí nové auto?
Firma, podnikatel – vysoký nájezd kilometrů, záruka a pracovní prostředek – automobil – bude splňovat to co má. Pomáhá generovat obrat a zisk, tak se vlastně zaplatí.
Soukromá osoba – koupí si vůz, který bude využívat dlouhá léta, nemusí řešit náklady za opravy a každoroční ztrátu na ceně bude řešit až za 20 let, když začne dosluhovat.
Komu se nevyplatí nové auto?
Soukromá osoba – roční nájezd kilometrů je u mnoha majitelů tak malý, že pořízení vozu, pneumatiky, servisy a pojistky zajistí pouze jediné. Ujetý kilometr často vyjde majitele dráže, než kdyby se vozil taxíkem. A bez starostí o auto. Jedna z možností, jak snížit cenu na ujetý kilometr je snížit pořizovací hodnotu. 3 – 5 let staré auto se prodává ze ceny o 50% nižší než nové. A to jsou statisíce.
Firma, podnikatel – koupě 3 roky starého vozu za 50% pořizovací hodnoty, vysoký kilometrový nájezd a po dalších 3 letech lze tento vůz prodat s nevelkou ztrátou.