Minulý týden nebyl jen o koronaviru. Také jsem narazil na témata o autech, která mě zaujala a samozřejmě téma investic. A když se spojí investice s auty dohromady, je to pro mě velká radost. Až na ty politiky a Františka …
Vzpomínka na dětství. Šlapací autíčka
Když jsem četl článek o sběrateli, který Prodává sbírku šlapacích autíček, úplně zaplesalo mé srdce kluka a autonadšence. 200 kusů autíček za 3 milióny. Nevím, kolik majitele stálo dát dohromady celou sbírku. A mám na mysli samozřejmě nejen finance, ale také nadšení pro věc a čas, které jsou v penězích těžko definovatelné.
Sběratel přesně splňuje můj pohled na investice. Nejdříve získat finanční prostředky, ty následně investovat a věnovat tomu čas. A ještě jednu nezbytnou ingredienci. Musí to bavit. Neumím si představit, že bych chtěl investovat třeba do chovu želv, i kdyby to bylo finančně přínosné. Nerozumím tomu a nebaví mě to.
Pokud investor dělá to co ho baví, tak investovaný čas je koníčkem a když neuspěje, nekouká na díru v rozpočtu s pocitem ztraceného času a peněz.
Investiční auto? Proč ne.
Už jsem o tom psal nejednou. Každá krize přináší i příležitosti. Přichází správná doba na koupi investičního auta? Autor článku píše o prodeji Porsche 911 GT2 a souhlasím s jeho pohledem na investici do aut. Každá investice musí mít přidanou hodnotu. Cenovka na skle auta nebo na jiném zboží, nic nevypovídá o hodnotě. Autor to nazval slovy, že je nutné pochopit rozdíl mezi veteránem a investičním autem. Stejně tak jako když vyfotím krásně barevného trpaslíka a budu mít pocit, že moje fotografie je krásnější než obraz Mona Lisy. Takže pokud máš k dispozici pár mega, nemusíč nutně investovat do nemovitostí. Auta jsou také dobrá volba. Nebo šlapací autíčka …
Šrotovné aneb budou auta levnější ?
Volkswagen a BMW v Německu požadují zavedení šrotovného. Můj pohled je takový, že v netradiční době, kterou nyní máme, je dobré využít netradiční nástroje. Kupodivu jsem se kladně vyjádřil i k tisku peněz.Osobně mi ale vadí, když silná lobby pokřivuje základní ekonomické zákony.
Ansgar Klein z BvfK očekává velké slevy především u elektromobilů: Do konce roku jich musí být na trh uveden co největší počet, aby byli výrobci ušetřeni hrozících pokut za nedodržení emisních limitů – z toho důvodu lze počítat s tím, že ceny elektromobilů klesnou.
Je to Potěmkinova vesnice. Automobilky musí plnit přísné emisní normy. Přestože hodnoty emisí u aut klesají, je to vládám málo a tak jsou automobilky nuceny vyrábět elektromobily. Ty totiž pomáhají „snížit“ neboli zprůměrovat emise na vyrobený vůz. Akorát že jsou elektromobily drahé a zájem ze strany kupujících není dostačující. Tak jsou elektromobily dotovány státem, neboli z kapes občanů. Ale jak uvádí Ansgar Klein, hrozí výrobcům automobilů vysoké pokuty a reálné snižování cen elektromobilů. Ne, výroba nebude levnější. Jen bude požádáno o vyšší dotace. A kruh se uzavírá. Elektromobily dotujeme, protože jsou drahé. Snížíme cenu a dotujeme více. Protože když nebudou elektromobily, budou pokuty za emise. Perpetuum mobile.
Závěrem: Františku PROČ ?
Jestli mám vyjádřit obdiv k některému katolíkovi, je to papež František. Jeho slova a činy nejsou v příkrém rozporu jako u mnoha jiných „křesťanů“. Ale když se začne papež míchat do ekonomiky, je to neštěstí. Když jsem četl titulek
Možná nastal čas zavést nepodmíněný příjem, vzkázal papež František
čekal jsem nějaký nepovedený vtip. Bohužel to byla vážně míněná úvaha. Copak je tak těžké pochopit, že tisk peněz a jejich rozdávání všem, nikdy nemůže vytvořit žádné bohatství? Pokud to vezmu do důsledku a každý člověk na světě bude chtít nepodmíněný /minimální zaručený / příjem a nebude pracovat, vyrábět, tvořit, z čeho budeme žít? Co budeme jíst, do čeho se budeme oblékat atd.? Dočkáme se někdy toho, že kdo pracuje, investuje, podniká, léčí nebo pěstuje zeleninu, bude pochopen? Dočkáme se někdy toho, že lidé pochopí, proč zdravotnictví a sociální služby nebo charita potřebují bohaté a úspěšné? Protože jen z přebytku lze financovat potřebné. Prázdná dlaň nemůže podporovat i kdyby chtěla.